| |
|
Possibility of Entry into the Textile Production Industry in the Czech Republic
Turková, Alice
Téma této bakalářské práce je Možnost vstupu na trh textilního průmyslu v České republice. Hlavním cílem práce je tedy vyhodnocení vstupu a následné atraktivity,které je vytvořeno na základě metody párového srovnávání. V teoretické části práce jsou popsány metody, které jsou následně aplikovány v praktické části. Hlavním zdrojem pro finální hodnocení je PEST analýza, Porterův model pěti sil, bariéry vstupu,změnotvorné hybné síly a nakonec atraktivita odvětví, která je vyhodnocena jako 3,42.Toto číslo indikuje atraktivitu jako lehce nadprůměrnou. Potenciální zájemce o vstup by měla být firma specializovaná pouze na určitý druh vysoce kvalitních a inovativních produktů.
|
|
Barriers to entry in public procurement: Evidence from the Czech Republic
Prucek, Pavel ; Skuhrovec, Jiří (vedoucí práce) ; Matoušek, Jindřich (oponent)
Hlavním cílem této studie je odhalit efekt potenciálních bariér vstupu na marži dodavatelů veřejných zakázek na trhu s elektřinou a plynem v České republice. Dále se tato práce pokouší odhalit klíčové determinanty ovlivňující pravděpodobnost úspěchu malého a středního podniku získat veřejný kontrakt. Výsledky prokázaly, že český trh s veřejnými zakázkami pracuje relativně efektivně, jelikož dopad potenciálních bariér vstupu na marži nebyl odhalen. Kromě toho malé a střední podniky nebyly blokovány těmito bariérami vstupu od soutěžení o veřejné kontrakty, což poukazuje na nediskriminující praktiky zadavatelů. Doporučující opatření tedy zní využívat nástroje podporující konkurenční prostředí jako například elektronická aukce, které stlačují finální ceny zakázek a smršťují marži dodavatelů. Úspěch malých a středních podniků ve veřejných zakázkách se odvíjel od institucionálních charakteristik spíše než od těch standardních procedurálních. Tudíž podpora inovativních nástrojů v oblasti veřejných zakázek, jakými jsou konkrétní legislativní opatření (např. vyhrazená část zakázek pro malé a střední podniky) nebo semináře pořádané pro tyto podniky, mohou být efektivním nástrojem podpory malého podnikání. JEL klasifikace: H57, K4, D44, D73, C21 Klíčová slova: veřejné zakázky, malé a střední podniky, bariéry...
|
|
Vývoj globálního trhu s mikročipy
Srba, Lukáš Martin ; Bolotov, Ilya (vedoucí práce) ; Čajka, Radek (oponent)
Tato práce se zabývá vývojem globálního trhu s mikročipy. Zaměřuje se na jeho vývoj a predikci budoucího stavu, včetně jeho příčin a následků. Analýza postupuje od obecné charakteristiky trhu, přes jeho subjekty, až po vztahy a specifika, která zde panují. Z tohoto je na závěr vytvořena prognóza. Na úvod jsou popsány výrobky, které tato práce bere v potaz (tedy CPU, GPU a APU), dále konkurenční prostředí, které zavádí metodiku analýzy (rozdělení na tři úrovně, na výrobce fotolitografických zařízení, výrobce a architekty čipů a na aftermarket a OEM firmy) a v neposlední řadě jsou definovány bariéry vstupu, které zde panují. Jsou vymezeny tři skupiny; ekonomické, technologické a geoekonomické, které jsou aplikovány na každou úroveň trhu. Tímto jsou splněny všechny předpoklady nutné k stanovení budoucího vývoje na trhu. V poslední části je tato prognóza provedena, a to ve dvou podobách; krátkodobá a dlouhodobá, jsou také zavedeny předpoklady a omezení této předpovědi. V závěru práce jsou vyvozeny poznatky a následky, které vyplývají z předchozích částí.
|
|
Analýza odvětví pivovarnictví v České republice
Martinů, Barbora
Martinů, B.: Analýza odvětví pivovarnictví v České republice. Diplomová práce. Brno, 2014. Diplomová práce charakterizuje rozměr a vývoj sektoru pivovarnictví v České republice dle vybraných ukazatelů. Teoretická část vymezuje vývoj agrárního sektoru se zaměřením na problematiku ekonomických souvislostí formování agrobyznysu. Dále se zabývá vymezením agrárního trhu a charakteristikou potravinářského sektoru. V neposlední řadě práce charakterizuje rozhodující vazby a historické souvislosti vývoje odvětví pivovarnictví v ČR. Vlastní práce identifikuje základní faktory formující odvětví pivovarnictví v České republice a zejména vývoj tohoto sektoru s vyhodnocením změn, k nimž v analyzovaném období dochází, s popsáním příčinných souvislostí. Práce se věnuje faktorům, podmiňujícím existenci a úspěšné fungování českého pivovarnictví, jako je vývoj výstavu, počtu pivovarů, spotřeby či zahraničního obchodu. Zbývající část práce analyzuje jednotlivé determinanty tržní struktury a zabývá se kategorizací českých pivovarů, rozdíly v jejich produkci a tržní strategii, jako je koncentrace trhu, bariéry vstupu či konkurenční strategie, a zároveň je zde vymezena celá komoditní vertikála produkce piva. Získané poznatky je dále možné použít k odhadu budoucího vývoje českého odvětví pivovarnictví a rovněž k předvídání změn, ke kterým v tomto sektoru může docházet.
|
|
The impact of the companies'advertising strategies on the competition
Miňová, Lýdia ; Zemplinerová, Alena (vedoucí práce) ; Šlajs, Jan (oponent)
Reklama jako jeden z nástrojů marketingového mixu má pozitivní vliv na tržby a diferencuje produkt. Podle školy tržní síly přispívá reklama zároveň k rozdílu v nákladových podmínkách firem, vytváří abnormální zisky, které plynou z prodeje produktů nebo služeb a je schopná přístup do odvětví zamezit. Otázkou proto je, jestli reklama může mít tento vliv i na konkurenci v odvětví. Cílem práce je poukázat na základní přístupy k reklamě v ekonomických teoriích a na základě dostupných empirických studií blíže popsat a definovat rozdíly v jednotlivých přístupech. Vliv reklamy na základní ekonomické ukazatele je analyzovaný ve vlastní empirické studii na trhu čokoládových tyčinek, máčených a polomáčených oplatek.
|
|
Liberalizace poštovního sektoru v Evropské unii
Juřena, David ; Adámková, Vlasta (vedoucí práce) ; Žamberský, Pavel (oponent)
Předkládaný text nejprve shrnuje základní principy a cíle liberalizace v Evropské unii, dále představuje v krátkosti liberalizaci sektoru služeb a především popisuje principy a mechanismy liberalizace poštovních služeb. Účelem práce je zanalyzovat postup otevírání trhu s poštovními službami hospodářské soutěži na vzorku zemí, které tento proces dokončily nejdříve - Švédsko, Velká Británie, Nizozemsko, Německo a Estonsko. Druhým cílem je identifikovat možné překážky, které by mohly i do budoucna na zdánlivě zliberalizovaném poštovním trhu představovat faktory znemožňující nebo omezující vstup nových subjektů do odvětví.
|
|
Specifika obchodování B2B v podmínkách ČR
Remsha, Siarhei ; Sedláček, Jiří (vedoucí práce) ; Slaba, Jiří (oponent)
Daná práce je věnovaná problematice obchodování na českém B2B trhu. Základním cílem je vymezení jednotlivých článků B2B podnikání, jejích analýza a porovnání vývoje v ČR se zbytkem světa. Jednotlivé kapitoly a podkapitoly práce umožňuji logickou analýzu tématu a dosažení stanovených cílů. První kapitola uvádí analýzu historického vývoje ICT, informačních a komunikačních systémů a jejích implementaci v procesech podnikání. Daná kapitola nás rovněž seznámí s nejdůležitějšími pojmy a souvislostmi B2B obchodování. Druhá kapitola obsahuje popis a analýzu elektronických tržišť, jako nejvýznamnějšího nástroje B2B obchodování. Zvláštní pozornost je věnovaná principům fungování, typologií a modelům B2B trhů. Důležitou součásti této kapitoly je analýza překážek rozvoje B2B trhů a vstupu nových firem do B2B obchodování. V poslední kapitole je obsažená charakteristika českého B2B prostředí, jeho vývoj, překážky rozvoje, legislativní rámec. Daná kapitola nás taky seznámí s nejvýznamnějšími českými B2B portály, uvede jejich analýzu. Ve třetí kapitole se taky dozvíme o národních a celoevropských programech podporujících rozvoj B2B obchodování a konkurenceschopnost firem v dané oblasti. V závěru práce zhodnotíme dosažení postavených cílů a uvedeme závěrečné hodnocení problematiky. Přínosem práce je detailní analýza B2B obchodování obecně a v podmínkách ČR, vymezení vývojových trendů a překážek rozvoje.
|
| |
| |